Acte necesare

 

1.Dezbaterea succesiunii

 

 

·         Sesizare pentru deschiderea procedurii succesorale(Se elibereaza de Primarie)

·          Acte de stare civila care fac dovada relatiei de rudenie :

  • certificat de deces - original
  • certificat de casatorie sot supravietuitor (sau certificat deces/certificat mostenitor) original;
  • certificat de nastere + casatorie a descendentilor sau altor rude care au vocatie succesorala - original;
  • testament in original (daca exista)
  • Actele care atesta averea defunctului :
  • acte proprietate de bunuri imobile – original
  • acte proprietate autoturism (certificat de inmatriculare – carte de identitate) – original
  • extras de cont de la depozitarul central- certificat actionar (daca exista) – original;
  • carnete C.E.C. (daca exista) - original;
  • bani la Banca (extras de cont – contract de depozit)
  • act concesiune - Loc de Veci - original;
  • adeverinta in original cu valoarea locului de veci de la Administratia Cimitirelor sau Parohie
  • Cerere pentru deschiderea succesiunii (se va completa in ziua depunerii dosarului la biroul nostru notarial).

 

Este obligatoriu să se prezinte toţi moştenitorii (chiar şi cei care nu doresc să accepte succesiunea), cu excepţia celor care au dat declaraţie autentică de renunţare la succesiune (sau de neacceptare în baza art. 700 Cod civil) şi a celor care au împuternicit pe altcineva să-i reprezinte, prin procură autentică (în acest caz e obligatorie prezenţa mandatarilor).

 

Dupa programarea dezbaterii succesiunii pentru termenul acordat se vor aduce:

  • Certificat de atestare fiscala in original de la Primarie.(se va lua dupa programarea dezbaterii succesiunii);
  • Certificat de atestare fiscala pentru auto de la Primarie.(daca exista auto);
  • Doi martori din afara familiei care sa declare in scris ca l-au cunoscut pe defunct- se iau depozitiile inainte de eliberarea Certificatului de Mostenitor.

Martorii trebuie să îl fi cunoscut pe defunct, să ştie când a decedat, dacă şi cu cine era căsătorit la data decesului, câţi copii a avut (atât din căsătorie, cât şi din afara ei), şi să confirme dacă acesta mai era cunoscut şi sub alt nume decât cel din acte.

  • Pentru succesibilii incapabili (minori, interzisi judecatoresti si alienati mintal), se va numi prin dispozitia primarului un curator special.

Succesiuni - dezbateri ulterioare (suplimentări)

          actele de identitate ale moştenitorilor care au acceptat succesiunea (aşa cum rezultă din certificatul sau certificatele de moştenitor anterioare);

          actele de proprietate pentru bunurile pentru care se suplimentează succesiunea;

          cerere pentru suplimentarea succesiunii (se completează la biroul notarial).

2.Testamente

  • Actul de identitate al testatorului – persoana care lasa testamentul (buletin de identiatate, carte de identitate, pasaport)
  • Actul de identitate al legatarului – persoana in favoarea careia se lasa testamentul (buletin de identiatate, carte de identitate, pasaport)
  • Actul de proprietate asupra bunurilor ce sunt lasate prin testament

 

3.Antecontracte de vanzare-cumparare

  • Acte de proprietate (contr. vinzare-cumparare, proces verbal de predare-primire, act vinzare-cumparare autentificat, sentinta civila, titlu de proprietate, etc). Daca imobilul a fost dobandit prin mostenire, se va prezenta si Certificatul de Mostenitor.
  • Certificat de atestare fiscala pe numele proprietarului  (de la Primarie – unde se achita taxele si impozitele), din care sa rezulte ca nu are datorii neplatite.
  • Extras de Carte Funciara pentru imobilele care au deja Carte Funciara deschisa. Acest document se obtine numai prin intermediul Biroului Notarial si este valabil 5 zile lucratoare de la data inregistrarii cererii.
  • Actele de identitate ale partilor (buletin de identiatate, carte de identitate, pasaport).

În cazul mai multor proprietari, este obligatorie prezenţa tuturor acestora, personal sau prin mandatari, în calitatea lor de promitenţi-vânzători. În situaţia în care se prezintă un singur promitent-vânzător, ceilalţi nu sunt ţinuţi să vândă dreptul lor din bunul promis. Chiar dacă acesta îşi va lua angajamentul că va depune toate diligenţele spre a-i convinge pe ceilalţi proprietari să vândă, nu există nici o garanţie că va reuşi.

 

 

 

 

 

 

4.Contracte de vanzare-cumparare/ donatie/ schimb/ intretinere/ renta viagera – Imobile

Se vor prezenta urmatoarele documente:

1. ACTE DE PROPRIETATE (prezentate in original)

Titlul de proprietate al vânzătorului poate fi:

a. de natura contractuala

  • diverse tipuri de contracte translative de proprietate autentificate fie de Notariatul de Stat, fie de un Notar Public (contract de vanzare-cumparare, donatie, de construire, conventie de dare in plata, etc) impreuna cu toate actele aditionale la acestea precum si procesele verbale de predare primire ale constructiilor (pentru primul proprietar, cel care a dobandit direct de la constructor)                                                                                 
  • contract de vânzare-cumpărare sau contract de construire incheiat cu statul român reprezentat de o societate comercială si acte aditionale la acestea (inclusiv pentru definitivare pret), daca exista impreuna cu  proces verbal de predare-primire a locuintei
  • daca plata pretului a fost făcută fie in rate, fie prin contractarea unui imprumut in acest scop (fie cu CEC-ul, fie cu orice alta banca sau persoana fizica/juridica) este necesara prezentarea dovezii (adresa, declaratie, etc.) de achitare integrala a preţului si, dupa caz, a contractul de împrumut iar, in situatia in care aceste documente au fost deja prezentate Biroului de Carte Funciara in vederea inscrieri lor in Cartea Funciara a Imobilului si proprietarul nu le mai detine in original, se va prezenta incheierea emisa de Birou in acest sens.

b. provenit din succesiune sau partaj

  • certificatul de mostenitor, contractul de partaj in forma autentica sau hotararea judecatoreasca cu mentiunea „definitiva si irevocabila” cu acest obiect insotite de actul de proprietate anterior

c. prin edificare
- certificat de urbanism, autorizatie de construire si proces verbal de receptie la terminarea lucrarilor; dovada regularizarii taxei pentru autorizatia de construire

d. prin restituire/reconstituire/constituire

  • titlu de proprietate, dispozitie administrativa de restituire, hotararea judecatoreasca cu mentiunea „definitiva si irevocabila”, acte doveditoare acces teren daca acesta nu are acces la un drum public

La incheierea contractului de vanzare cumparare se vor prezenta in original/copie legalizata toate actele fostilor proprietari (istoricul proprietatii).

2. Dovada publicitatii imobiliare
- incheiere de întabulare emisa fie de Biroul de Carte Funciara de pe langa Judecatorii, sau de cel din cadrul ANCPI.

3. Documentaţia cadastrală avizata de ONCGC

4. Certificat de atestare fiscala eliberat de directia de impozite si taxe a primăriei unde este înscris în rol imobilul ce face obiectul vânzării. Acesta trebuie sa fie eliberat in luna in care se incheie contractul de vanzare cumparare in forma autentica.
In certificatul fiscal trebuie precizat obligatoriu: toti coproprietarii, cu numele correct, adresa corecta a imobilului, suprafata de teren, categoria de folosinta (extravilan, intravilan arabil sau intravilan construibil), numarul postal (daca exista), suprafata constructiei, faptul ca nu sunt datorii consemnate in rolul fiscal.
Certificatul fiscal trebuie adus la biroul notarial cu o zi inainte de autentificarea contractului de vanzare cumparare, pentru verificare. In cazul in care nu se aduce cu o zi inainte si exista greseli, proprietarul isi asuma riscul de a nu incheia contractul de vanzare cumparare la data programata.

5. Extrasul de carte funciară pentru autentificare este obţinut de către BIROUL NOTARIAL in baza cererii depusa la sediul sau de catre propretar sau imputernicitii acestuia. Acesta este valabil 5 zile de la data depunerii cererii la Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara - Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara - Biroul de Carte Funciara competent.

6. Adeverinţa doveditoare a plăţii datoriilor la întreţinere, obţinută de la Asociaţia Proprietari / Locatari  semnata de Presedinte si Administrator. (pentru apartamente) sau facturile si chitantele doveditoare a platilor pentru furnizorii de utilitati. inclusiv ultima facură de consum al energiei electrice şi dovada achitării acesteia.

7. Buletine sau cărţi de identitate ale părţilor.

8. Certificate de casatorie vanzatori si cumparatori (daca este cazul), sau sentinta civila de divort cu mentiunea "definitiva si irevocabila".

ACTE CARE POT FI SOLICITATE SUPLIMENTAR

  • Certificatul Medico-Legal care să ateste discernamântul vânzatorului in situatia in care acesta doreste sa încheie un anumit act.
  • Când se vinde un teren intravilan se va obtine certificat de urbanism din care sa rezulte regimul tehnico-economic al acestuia.
  • Daca este cazul, certificat emis de Primaria competenta din care sa rezulte schimbarea adresei postale, in cazul in care adresa postala din titlul de proprietate nu corespunde cu adresa postala din certificatul de atestare fiscala, incheierea si extrasul de carte funciara.
  • Certificatul de atribuire numar postal emis de Primaria competenta.
  •  In cazul in care terenului i-a fost schimbata categoria de folosinta este necesara adresa: "Aprobarea privind scoaterea definitiva a terenurilor din productia agricola", eliberata de Ministerul Administratiei Publice, Oficiul National de Cadastru Geodezie si Cartografie al Municipiului Bucuresti si vizata de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei D.G.A.I.A.
  •  In cazul in care terenul a fost dezmembrat si s-a constituit servitute de trecere in favoarea loturilor rezultate, este necesar actul autentic de dezmembrare si de constituire a unui drept de servitute.

In cazul in care din analiza dosarului se va constata ca sunt necesare si alte acte, pentru completarea dosarului se solicita proprietarului prezentarea actelor,  pana la incheierea contractului  de vanzare-cumparare.

După autentificarea contractului este necesar ca:

  • vânzătorul să radieze din evidenţa proprietăţii Primăriei arondate imobilul vândut
  • cumpărătorii să se intabuleze (serviciul poate fi asigurat de către biroul nostru de notariat)şi să înscrie imobilul la Primăria arondată în vederea evidenţierii proprietăţii.

 

 

5.Contracte de partaj/ lotizare/ alipire

  • Acte de proprietate (contr. vinzare-cumparare, proces verbal de predare-primire, act vinzare-cumparare autentificat, sentinta civila, titlu de proprietate, etc). Daca imobilul a fost dobandit prin mostenire, se va prezenta si Certificatul de Mostenitor.
  • Certificat de atestare fiscala pe numele proprietarului  (de la Primarie – unde se achita taxele si impozitele), din care sa rezulte ca nu are datorii neplatite(taxa salubritate, impozit pe cladire sau teren, amenzi auto, etc.)
  •  Extras de Carte Funciara pentru imobilele care au deja Carte Funciara deschisa. Acest document se obtine numai prin intermediul Biroului Notarial si este valabil 5 zile lucratoare de la data inregistrarii cererii.
  • Documentatia cadastrala (CADASTRU- intocmit de un expert cadastral).
  • Actele de identitate ale partilor (buletin de identiatate, carte de identitate, pasaport).

-Bunurile ce urmează a se partaja/ lotiza/ alipi trebuie să fie libere de orice sarcini.

-Sunt necesare atât schiţele cadastrale pentru bunurile ce urmează a se alipi, cât şi pentru întreg bunul ce rezultă în urma alipirii.

6.Contracte de ipoteca

 

    • Acte de proprietate (contr. vinzare-cumparare, proces verbal de predare-primire, act vinzare-cumparare autentificat, sentinta civila, titlu de proprietate, etc). Daca imobilul a fost dobandit prin mostenire, se va prezenta si Certificatul de Mostenitor.
    • Certificat de atestare fiscala pe numele proprietarului  (de la Primarie – unde se achita taxele si impozitele), din care sa rezulte ca nu are datorii neplatite(impozit pe cladire sau teren, amenzi auto, etc.)
    •  Extras de Carte Funciara pentru imobilele care au deja Carte Funciara deschisa. Acest document se obtine numai prin intermediul Biroului Notarial si este valabil 5 zile lucratoare de la data inregistrarii cererii.
    • Documentatia cadastrala (CADASTRU- intocmit de un expert cadastral).
    • Actele de identitate ale partilor (buletin de identiatate, carte de identitate, pasaport).
    • Procuri, delegatii pentru reprezentantii bancii/creditor/garantului
    • Contract de credit

 

 

7.Contracte de comodat / inchiriere

Contract de Comodat- imobile

Comodantul – cel care da lucrul spre folosinta trebuie sa prezinte urmatoarele acte:

  • Acte de proprietate (contr. vinzare-cumparare, proces verbal de predare-primire, act vinzare-cumparare autentificat, sentinta civila, titlu de proprietate, etc). Daca imobilul a fost dobandit prin mostenire, se va prezenta si Certificatul de Mostenitor.
  • Certificat de atestare fiscala pe numele proprietarului  (de la Primarie – unde se achita taxele si impozitele), din care sa rezulte ca nu are datorii neplatite.(taxa salubritate, impozit pe cladire sau teren, amenzi auto, etc.)
  • Actele de identitate ale partilor (buletin de identiatate, carte de identitate, pasaport).

Comodatarul – cel care primeste in folosinta lucrul trebuie sa prezinte urmatoarele acte:

  • Actele de identitate ale partilor (buletin de identiatate, carte de identitate, pasaport).
  • Actele de functionare pentru persoanele juridice-societatii comerciale .

Contract de Comodat – auto (cu excepţia autoturismelor care nu sunt înmatriculate definitiv în Romania)

Comodantul – cel care da lucrul spre folosinta trebuie sa prezinte urmatoarele acte:

 

  • Acte proprietate autoturism (certificat de inmatriculare – carte de identitate)
  • Certificat de atestare fiscala pe numele proprietarului.de la Primarie – unde se achita taxele si impozitele), din care sa rezulte ca nu are datorii neplatite
  • Actele de identitate ale partilor (buletin de identiatate, carte de identitate, pasaport).

Comodatarul – cel care primeste in folosinta lucrul trebuie sa prezinte urmatoarele acte:

  • Actele de identitate ale partilor (buletin de identiatate, carte de identitate, pasaport).
  • Actele de functionare pentru persoanele juridice-societatii comerciale .

 

8.Declaratii

o    Actele de identitate ale partilor (buletin de identiatate, carte de identitate, pasaport).

o    Alte documente necesare, dupa specificul solicitarii Dvs.

 

9.Procuri

o    Actele de identitate ale partilor (buletin de identiatate, carte de identitate, pasaport).

o    Alte documente necesare, dupa specificul solicitarii Dvs.

 

 

10.Legalizari de copii ale unor inscrisuri

  • Exemplarul documentului in original.

Copii legalizate de pe actele autentificate din arhiva biroului notarial se elibereaza numai partilor, succesorilor si reprezentantilor acestora.

 

11.Legalizari de Semnatura

o    Actele de identitate ale partilor (buletin de identiatate, carte de identitate, pasaport).

o    Actul pe care solicitati legalizarea semnaturii. Acesta trebuie sa fie NESEMNAT, in cate exemplare doriti, plus unul pentru arhiva biroului notarial.

 

12.Legalizarea semnaturii traducatorului

  • Documentul tradus in cate exemplare il doriti plus unul pentru arhiva biroului notarial. 

Darea de data certa unor inscrisuri

    • Actul pe care solicitati darea de data certa. Acesta trebuie sa fie NEDATAT, in cate exemplare doriti, plus unul pentru arhiva biroului notarial.
    • Actele de identitate ale partilor (buletin de identiatate, carte de identitate, pasaport).

 

13.Acte constitutive si aditionale pentru societati comerciale

Constituiri

          actul constitutiv redactat (poate fi redactat şi la biroul notarial);

          actele de identitate ale asociaţilor *);

          dovada disponibilitatii denumirii- se elibereaza de Oficiul Registrului Comertului de la Camera de pe lânga Camera de Comert si Industrie a judetului respectiv sau a Municipiului Bucuresti, dupa caz si dovada privind rezervarea denumirii;

          ordinul de plată privind depunerea (constituirea) capitalului social 1);

»          dovada sediului (act de proprietate, contract de închiriere sau de comodat) 2);

»          cazierul judiciar (în lipsa sa, se va da o declaraţie autentică);

»          cazierul fiscal (în lipsa sa, se va da o declaraţie autentică) 3).

*) În situaţia în care actul constitutiv se încheie cu dare de dată certă (majoritatea cazurilor), actele de identitate pot fi prezentate şi în copie xerox, dacă redactarea are loc la biroul notarial.

1) Unele bănci nu permit deschiderea unui cont sau depunerea de numerar înainte de constituirea societăţii.

Altele însă, permit deschiderea contului special pentru depunerea capitalului social şi pentru înfiinţarea societăţii.

2) În lipsa unui contract de comodat sau închiriere, este necesar acordul proprietarilor pentru stabilirea sediului printr-o declaraţie în formă autentică, excepţie făcând cazul când proprietarii au şi calitatea de asociaţi.

3) cetăţenii străini vor da întotdeauna declaraţie autentică de cazier fiscal.

 

Documentele marcate cu » nu sunt obligatorii pentru autentificarea actului constitutiv, dar sunt necesare pentru a îndeplini mai departe formalităţile pentru constituirea societăţii - de exemplu, depunerea lor la Oficiul Registrului Comerţului, lucru pentru care noi, ca birou notarial, nu avem competenţă, dar pentru îndeplinirea căruia vă putem pune în legătură cu alte persoane competente, de exemplu, un avocat.

 

Este obligatorie prezenţa tuturor asociaţilor numai în situaţia în care actul constitutiv nu se încheie cu dare de dată certă. Dacă actul consitutiv a fost redactat de părţi şi prin el s-a împuternicit unul dintre asociaţi să îi reprezinte pe ceilalţi în scopul îndeplinirii formalităţilor de constituire a societăţii, e suficient să se prezinte împuternicitul, cu condiţia ca actul consitutiv să fie semnat de toţi asociaţii, cu excepţia asociatului mandatar, care va semna actul în faţa notarului public.

Pentru declaraţiile de cazier, asociaţii se vor prezenta în nume propriu indiferent de situaţie.

Modificări

          actul adiţional redactat (poate fi redactat şi la biroul notarial);

          hotărârea asociaţilor/acţionarilor prin care aceştia au dispus modificarea respectivă în societate;

          actele de identitate ale asociaţilor sau ale reprezentantului/reprezentanţilor societăţii;

          documente adiacente, în funcţie de operaţiunea efectuată.

 În situaţia în care actul constitutiv se încheie cu dare de dată certă (majoritatea cazurilor), actele de identitate pot fi prezentate şi în copie xerox, dacă redactarea are loc la biroul notarial.

 În principiu, această hotărâre trebuie redactată în cadrul societăţii, în momentul întrunirii Adunării Generale a Asociaţilor/Acţionarilor, şi trebuie să reflecte deciziile luate şi modificările aduse. În cazul societăţilor cu asociat unic sau număr mic de asociaţi, hotărârea poate fi redactată şi la biroul notarial, în special în cazurile societăţilor pentru ale căror acte legea nu cere formă autentică.

 Documentele adiacente diferă de la caz la caz, şi pot fi: ordin de plată pentru majorarea capitalului prin aport nou subscris şi vărsat, certificate emise de ORC, diverse declaraţeii etc.)

Actele aditionale se refera la modificarea unor elemente a actelor constitutive (capital, numar de membrii, obiectul activitatii, sedii, filiale, sucursale etc.).

 

14.Eliberarea de duplicate de pe actele notariale întocmite

o    Copie dupa actul original intocmit de notar. (daca exista)

 

15.Certificarea unor fapte

Notarul public poate certifica urmatoarele fapte pe care le constata personal:

  1. faptul ca o persoana se afla în viata;
  2. faptul ca o persoana se afla într-un anumit loc;
  3. faptul ca persoana din fotografie este aceeasi cu persoana care cere certificarea;
  4. faptul ca o persoana, ca urmare a unei somatii sau notificari, s-a prezentat sau nu într-o anumita zi si la o anumita ora la sediul biroului notarial si declaratia acesteia.
  • Actele de identitate ale partilor (buletin de identiatate, carte de identitate, pasaport).
  • Somatia – Notificarea.

 

16.Certificarea proceselor-verbale si hotarârilor adunarilor generale ale actionarilor sau asociatilor societatilor comerciale

Notarul public poate certifica printr-o încheiere data si locul adunarii, faptul semnarii procesului-verbal sau a hotarârii de catre presedintele adunarii generale sau de
catre toti participantii.
La cererea presedintelui sau a unei parti dintre participantii la adunarea generala,
notarul public poate stabili identitatea participantilor.

    • Actele de functionare pentru persoanele juridice-societatii comerciale.
    • Actele de identitate ale partilor (buletin de identiatate, carte de identitate, pasaport).
    • Alte documente necesare, dupa specificul solicitarii Dvs.

  Actele incheiate in fata Notarului Public sunt de Autoritate Publica, fiind valabile pe tot teritoriul Romaniei.
    Pentru a fi recunoscute de autoritatile straine, actele notariale trebuie sa fie supralegalizate de Institutiile Romane abilitate (apostilate).
    Birourile notariale nu pot lua în considerare actele care emana de la autoritatile altui stat, decât daca semnaturile si sigiliile acelor autoritati sunt supralegalizate sau apostilate.

România a încheiat cu Republica Populară Chineză, Republica Populară Democrată Coreeană, Republica Cuba, Republica Moldova şi Republica Populară Mongolătratate/acorduri care prevăd scutirea de supralegalizare sau orice altă formalitate. Aceste state nu sunt parte la Convenţia nr. 12cu privire la suprimarea cerinţei supralegalizării actelor oficiale străine, adoptată la Haga la 5 octombrie 1961.


De asemenea, România a încheiat convenţii/tratate care prevăd scutirea de supralegalizare sau orice altă formalitate cuRepublica Albania, Republica Austria, Regatul Belgiei, Bosnia şi Herţegovina, Bulgaria, Republica Cehă, Croaţia , Republica Franceză, Republica Polonă, Federaţia Rusă, Republica Serbia, Slovacia, Slovenia, Republica Ungară. Deşi aceste state sunt parte la Convenţia de la Haga, conform art. 3 alin. 2 din această convenţie multilaterală nu e necesară aplicarea apostilei, întrucât atunci când există o înţelegere între două state contractante de asemenea manieră, actele unei părţi sunt valabile pe teritoriul celeilalte fără îndeplinirea nici unei formalităţi (nici de supralegalizare, nici de apostilare).